Förra veckan hade vi Svensk husmanskost som tema på kökslektionen.
Vi blev indelad i grupper om 3. Ja gjorde kåldolmar för första gången. D va roligt o faktiskt mycket godare än ja kommer ihåg.
Den här veckan var d husmanskost igen men vi skulle ta en klassisk rätt och göra om det till nått nytt. Kunde bli ett nytt upplägg lr nått nytt i receptet. 
Så alla skulle göra en varsin 3rätters meny.  I fick välja mellan 2 menyer. Jag o en tjej till i klassen va dom ändå som valde samma meny. Alla andra körde på den andra menyn som var ärtsoppa t förrätt, laxpudding t varmrätt o pannkakor t efterrätt. 
Den meny jag tog var toast Skagen t förrätt, kroppkakor t varmrätt o tigerkaka t efterrätt. 
Förrätten blev inte så ändrad tycker ja. Jag bytte ut räkor mot kräftstjärtar o serverade lite annorlunda. Jag hade även i ganska mycket citron så den blev alldeles för lös tyvärr. Brödet penslade jag med vitlök o örter i olja innan jag rostade det lite i ugnen.

Kroppkakorna består ju av vanlig potatis som är kokt, pressad o rullar till bollar som fylls med fläsk o sedan kokas. Det serveras med lingon.
Jag bytte ut potatisen till sötpotatis och friterade dom istället för att koka. Jag hade ingen fyllning i utan gjorde en varm röra på sidan av på creme fraiche som ja hade stekt bacon o lingon i.
Det vart jätte gott faktiskt och en stor succé av läraren.

Efterrätten vart inte alls som jag ville ha den!
Istället för en vanlig tigerkaka så ville jag höra en helt annan form men behålla att det ska va två färger o lite tigerinspirerat. 
Så jag gjorde en vit choklad- och saffransmousse och crunch som var smaksatt med saffran. Och en ljus choklad- och lakritsmousse och en crunch som var smaksatt med choklad o lakrits. 
Men moussen gick åt helvete!
Sen stelnade inte!
Jag hade tänkt lägga upp det snyggt på ett fat så det skulle se ut som klösmärken men den va så rinnande så det slutade med att jag fick servera i ett glas o lägga chrunchen på ist.

Den vart inte alls så god som jag hade hoppats på. Tror att d va konsistensen som förstörde d lixom. Besviken!
Men men.. bättre lycka nästa gång!
😁
kockutbildning,

1 kommentarer

Mamma.

30 Aug 2018 22:44

Man går ju i skolan för att lära sej o kan inte lyckas med allt. Man lär av misstagen.
Kroppkakorna blev ju en hit 👍😊

Kommentera

Publiceras ej