I söndags så skulle en sista bedömningsuppgift lämnas in i matlagning 3.
Det var en väldigt stor skriftlig uppgift.
Jag fick svar igår kväll att den var väldigt bra o att jag fick A som betyg på den.
Så jäkla nöjd!😃
Igår hade vi sista praktiska provet i samma kurs.
Vi kom till lektionen helt ovetandes vad vi skulle göra. Där fick vi sen veta att vi skulle göra en varmrätt o en dessert.
Varmrätten skulle bestå av en kycklingfilé, ett potatistillbehör, en puré, en rödvinssås o en bearbetad grönsak.
För högre betyg så skulle man lägga till nån eller några komponenter.
Vi skulle även baka ett valfritt bröd till varmrätten. För högre betyg skulle man göra en creme eller tapenade till brödet.
Som dessert skulle vi göra en valfri mousse, en bakad komponent o en coulis.
För högre betyg så skulle man lägga till nån komponent. 
Vi fick en lista med grönsaker o allt som vi fick använda. O om vi använde något utöver det så fick vi minus poäng.

Min varmrätt:
Panerad kycklingfilé fylld med champinjoner o persilja.
Potatispuré. Morotspuré.
Picklad rotselleri.
Ugnsbakad grönkål.
Smörstekt blomkål.
Rödvinssås med choklad smak.
Jag bakade även ett rosmarinsbröd med en syrlig creme.

Min dessert:
Vit chokladkladdkaka.
Mörk chokladmousse.
Jordgubbscoulis.
Krossade maränger.

Min feedback var att varmrätten var riktigt bra o riktigt snyggt upplagt.
Rödvinssåsen var för tjock o lite för fet.
Morotspurén va lite smaklös.
Min creme till brödet passade inte till rätten.
Men annars var allt jätte bra o smakrikt. Potatispurén va perfekt konsistens.
Ja håller helt med. Såsen hittade jag ingen balans i o min creme tyckte jag inte alls blev god tyvärr.
Desserten tyckte dom va väldigt god, alla smaker satt o passade väldigt bra ihop.
Upplägget tyckte dom inte va lika bra.
Håller helt med där oxå, ja försökte bara testa på nått nytt upplägg för att ja alltid gör likadant tycker ja. Så dom tyckte d va kul att ja försökte gå utanför mina ramar.
Överlag sa dom att det var väldigt bra allt!
Så d känns som en väldigt bra feedback men vi får se på torsdag vad slutbetyget i kursen hamnar på.
matlagning, prov, skolan, slutprov, studier,

Kommentera

Publiceras ej