Ja hade typ skrivit klart d här inlägget igår när helt plötsligt appen slutade fungera o sen startade om sig o allt försvann! D va ett ganska länge inlägg oxå så får se idag om d blir lika långt är inte!😧😋
Men nu är första veckan på min praktik på Skattens förskola avklarad.
Jag har jobbat 6.45-15.15 denna vecka.
Ska jobba nästa vecka 7.30-16.00.
Kocken i köket jobbar själv just nu men ska ha en till där igentligen. Han lagar all mat från grunden. Inget halvfabrikat, inga konserver, han gör t.o.m sitt eget ströbröd.
Allt bröd som barnen äter till frukost o mellis bakar han själv och gör även ett jätte gott fröknäcke.
Så jag har fått baka både bröd o fröknäcke 😊
På morgonen så här jag tagit hand om att ställa oordning frukosten till barnen och på eftermiddagen så har jag ställt iordning mellisen.
Till lunchen så har jag assisterar i köket. Skurit grönsaker, skalat potatis, gjort krutonger, rullat kötrbullar o sånna saker.
Barnen äter i en gemensam matsal precis utanför köket. Vi ställer maten som ett buffébord så barnen får ta själva. Men vi står vid bordet o hjälper till så allt går bra. När de minsta barnen äter så lägger vi upp mat till dom.

Kocken lägger även fram sånt som maten innehåller på bordet. T.ex en hel tomat, lök, morot, rå pasta, en skål me linser. Så barnen får se o klämma på allt så dom vet vad d e dom äter.
Väldigt pedagogiskt tycker ja!
D märks att kocken e omtyckt av barnen där. Han kan allas namn o alla vill busa med honom. Han vet vad dom äter o vad dom inte äter.
När d lugnat sig lite o alla sitter o äter så sätter även vi oss vid ett varsitt bord med barnen o pratar med dom.

Igår hade vi påskfest.
På buffébordet hade vi massa saker. Potatis, Köttbullar, prinskorv, lax, sill, ägg, en söndagsstek som han serverade kallskuren me örter, sallad, krutonger, grönsaker, dillmajonäs o en salladsdressing.
Alla var supernöjd o d va väldigt uppskattat.
Barnen var utklädda t påskkärringar, kycklingar o även Spiderman o massa annat 😄
Dom sjöng påsklåtar o hade äggrace oxå. Man hörde dom ända in i köket när dom hejade på varandra för fullt😆
Jag trivs iaf än så länge på praktiken o ja tror kocken tycker ja e duktig. Dag 2 på praktiken blev ja erbjuden sommarjobb där jag skulle få jobba 1 vecka med honom o sen 4 veckor själv.
O eftersom ja redan hade ett annat sommarjobb i köket på den förskola ja jobbade på innan ja började plugga nu så var ja tvungen att höra med chefen där om dom beslutat vilken förskola dom skulle ha öppen. Dom e ju 2 förskolor där som ligger brevid varandra, ena förskolan har bara ett mottagningskök o andra förskolan lagar maten själv.
Så antingen skulle ja bara få jobba 50% i mottagningsköket om den skolan skulle va öppen lr så skulle ja få jobba 100% i köket på andra förskolan där ja då skulle få laga maten.
På sommaren slås förskolorna ihop när d inte e så många barn där men dom viste inte än vilken förskola som skulle ha flest barn så därför viste dom inte vilken förskola som skulle va öppen.
Så när ja skrev t chefen där att ja behövde ett svar annars var ja tvungen att tacka nej för ja fått ett annan erbjudande. Så fick ja svaret tillbaka att hon då bestämde att ha öppen den förskola som lagar maten för dom vill verkligen att jag kommer o jobbar hos dom.
Så d känns ju jäkligt kul för min del att va så eftertraktad 😊
Så jag kmr nu jobba där o fick säga nej till kocken på praktiken.
D tyckte han va synd men nu har dom ju iaf ett tag på sig att hitta nån annan.
Bra första vecka helt enkelt!
D blev vist ett långt inlägg 😆
Jaja..
Glad påsk på er!

praktik, sommarjobb,

Kommentera

Publiceras ej