I lördags var d äntligen dags för min födelsedagspresent från Chrille.
Vi åkte upp till Stockholm för en 3rätters middag på Svartklubben. Det är en restaurang som ägs av en blind man. Hela restaurangen är mörklagd så man ser verkligen ingenting. Hemma när man släcker ner o tycker d e mörkt så e d ingenting jämfört med hur mörkt d va där inne. Man såg inga konturer, ingenting! Ja höll min hand precis framför ansiktet men såg NADA!
De som serverar maten är helt blinda o dom sjunger även mellan rätterna. 
Så d här var en upplevelse att få ge sig in i de blindas värld en kväll. 
Men på vägen till Stockholm så stannade vi i Trosa för att fika lite. Vi hittade ett jätte mysigt fik med hembakade bakelser o chokladpraliner. Där var det en fikabuffé så man fick ta en bricka o plocka det man ville o sen betala i kassan. Så jag tog en glutenfri pekannötspaj med grädde och en ananas/mango/papaya smoothie.
Chrille tog en cookie, en kardemummabulle o en kaffe latte.
Allt va supergott!


Sen rullade vi vidare mot Stockholm o kom dit 1 timma innan bokningen så vi gick omkring o kollade lite en stund.
Kl 18 gick vi in på Svartklubben. Fick vänta i en liten lobby med dämpad belysning. D va fler folk där som oxå skulle ta samtidigt, dom har bara en sittning per kväll.
Vi fick en liten dosa med en siffra på som räknade ner o när den började vibrera fick vi gå o ställa oss utanför ett skynke. Där kom en blind servitör o hämtade oss så Chrille fick lägga handen på servitören axel o ja ställde mig bakom Chrille med min hand på hans axel. O så leddes vi in till vårt bord där d helt plötsligt kändes väldigt komplicerat att sätta sig på en stol 😅 d va ju så mörkt så man blev så chockad! Ja har verkligen aldrig upplevt sånt mörker innan!
Servitören förklarade vad vi hade framför oss på bordet o vart allt låg. O vi beställde en varsin Pepsi max som ställdes på bordet så man själv fick hälla upp i sitt glas.
Framför oss hade vi även kvällens förrätt. 
Menyn var helt hemlig så även när vi satt där så fick vi inte veta vad vi åt förens kvällen va slut.
Så vi kände lite i skålen o sen började äta. Jag gissade på att det var pocherat ägg med chiliaioli o blancherad sparris. D va nästan rätt, d va hollandaisesås med cayenne peppar.
Till nästa rätt tog det väldigt lång tid tyvärr men efter lång väntan så började Servitörerna sjunga lite. Dom sjöng egna låtar o spelade även olika instrument. Superbra!
Varmrätten kom in o det blev inte så svårt att gissa, d va bara vilket kött d va som man inte kunde placera. Men d va duchessmos med oxfilé o bladsallad. 
Köttet var supergott men moset smakade ingenting tyvärr.
Sen vart d mer sång. D var en brasiliansk tjej där oxå som sjöng.
Desserten va inte heller svår att gissa. Brownie med grädde o några jordgubbar.
Brownien va dock ganska torr o kocken berättade efteråt att d va chokladsås på den oxå men d kan både jag o Chrille garantera att d inte va på våra iaf. Jag kände ju även på hela desserten med fingrarna innan ja åt så där fanns ingen chokladsås.
Hela upplevelsen tog ca 4,5 timmar. D stog att d skulle ta 3 timmar så vi blev lite chockade när vi kom ut o såg hur mycket klockan var.
En jätte rolig o spännande upplevelse som jag verkligen rekommenderar alla att testa på. Tyvärr så tycker ja inte att maten levde upp till mina förväntningar. D va lite för simpel mat rakt igenom o smakerna satt lixom inte. D e en ganska dyr upplevelse så då förväntar iaf jag mig att allt ska va riktigt bra.
Men Servitörerna va så jäkla bra! Trevliga o kunniga o grymt bra på att sjunga!
Så förutom att vissa andra gäster var lite för fulla o förstörde stämningen ganska mycket så var d en riktigt bra upplevelse!
D här e ju lixom inget man gör varje kväll så d va sjukt spännande att inte veta under kvällen va som skulle hända eller vad man skulle äta.

Tack så jätte mycket älskling för denna kväll!
Den var verkligen speciell!
svartklubben,

Kommentera

Publiceras ej