Förra veckan så hade vi ett teoretisk prov i matlagning på allt vi lärt oss denna termin. O så hade vi även ett praktiskt prov i matlagning.
Det praktiska provet bestod av att vi fått veta nån dag innan att vi skulle få en varsin kyckling att jobba med, sen skulle vi få ett bleck med råvaror som vi skulle använda oss av o laga något valfritt där vi skulle visa upp vad vi lärt oss under terminen.
Vi var tvugna att använda allt som vi fick på blecket. D va bl.a potatis, morot, lök, rädisor, sparris och sockerärtor.

Vi fick sen använda kryddor, ägg o lite sånt bas utbud som vi alltid har i köket.
Så jag gjorde fylld kyckling med tomat o ost. Picklad morot, smörstekta sockerärtor o smörstekt sparris. Och en potatissallad.
Det blev jäkligt gott faktiskt om ja får säga d själv!😊

Den här veckan var d dags för sista provet i Måltid och Branschkunskap.
Vi skulle låtsats att vi skulle ha en fest för 50 personer där vi skulle sätta ett tema o skapa en 3 rätters meny. Vi fick en kostnad på 60:-/person för att köpa in varor för o laga på. Sen skulle vi laga denna meny för 2 personer, duka upp ett eget bord och servera våra lärare som att det vore en riktig restaurang.




En jätte rolig uppgift tycker jag som älskar att planera fester 😄
Jag tycker att allt blev gott men ja hade tydligen glömt att beställa in bakad potatis som ja skulle ha till friterad jumboklyftpotatis. Så d fick bli vanlig potatis istället. Min glass tog jag fram för tidigt oxå så den blev ju alldeles för lös 😂
Men smakerna va goda tyckte jag.
Så ja e nöjd!
Själva serveringen var ju inte heller nån konstighet för mig som jobbat som servitris ett tag så dom fick t.o.m en liten nota efteråt 😋

Idag hade vi betygsamtal med båda lärarna om båda ämnena.
I Måltid och Branschkunskap har vi lite kvar att göra så där fick vi inget slutbetyg men vi fick reda på vad hon tyckte om "festen" iaf.
Hon tyckte att allt var bra! Hon hade velat ha lite mer i pulled chicken burgaren o glassen skulle ju självklart varit hårdare. Men annars smakade allt väldigt bra och serveringen var jätte bra. Allt i helhet var väldigt bra. Så betyget hamnar på nånstans mellan A / B.
Jag e jätte nöjd med det 😄
Det var ingen annan som kom upp i det, de flesta missade helt hur o när man serverar o tog inte ens ut smutsig disk utan kom bara med nästa rätt hela tiden.
Men inte så lätt kanske när man aldrig gjort nått sånt.
Vi fick slutbetyg i kök iaf. Jag var orolig hur han skulle bedöma mig eftersom jag missade 3 månader i början av terminen då jag jobbade.
Men det va tydligen inga problem! Jag hade inte kunnat få bättre kommentarer 😄
Jag hade tydligen högst betyg av alla i klassen på teoretiska provet.
På praktiska provet fick ja ett starkt A. Han tyckte att maten va jätte god kryddad, snyggt upplagt, kycklingen va perfekt tillagad o potatissalladen va väldigt krämig o fin.
D va ingen annan som fick ett A😎
På lektionerna tycker han att ja alltid har ordning o reda runt mig, bra hygien o ja e väldigt skärpt!
I helhet har ja alltid levererat snygg mat som alltid är god. Jag är bra på smaker o texturer.
Jag är en väldigt bra arbetskamrat tycker han o hjälpsam i köket.
Han sa t.o.m att han inte förstog hur jag inte redan jobbade som kock!
Han tror att min framtid är väldigt ljus o ja kan gå hur långt jag vill inom detta yrke.
Jag fick ett A i slutbetyg!
Det sa han att han inte delade ut så lätt o framför allt inte till en första terminare.
Ingen annan fick ett A i slutbetyg 😎
Kan man få bättre beröm?!
Ja svävade på moln o blev jätte glad över hans fina ord!😄
Nu e pressen bara nästa termin att hålla betyget uppe!
3rätter, beröm, meny, slutbetyg, utbildningen,

1 kommentarer

Johanna

01 Jun 2018 00:35

Grattis! Jag tror oxå du kommer gå långt som kock. Du lagar alltid jättegod mat 😊

Kommentera

Publiceras ej