Idag hade vi slutprovet i specialkost i skolan.
Vi viste att vi skulle göra en 3 rätters middag med redan utvalda ingredienser av vår lärare, men vi hade ingen aning om mer.
Så vi blev jätte glada när hon sa att vi får fri tillgång t köket, alla kylar, frysar o torrförråd. Så jäkla taggade o redo att köra igång!
Vi fick ett varsitt papper på en varsin bänk med vårt namn på. Vi var tvungna att hålla oss på vår o vi fick inte använda några andra ytor i köket förutom spis o ugn självklart.
Uppgiften blev att då laga en 3 rätters middag. Vi låtsades att det hade tillkommit en bokning till en stor catering o den här personen vi skulle laga till va lite schizofren 🤣 hehe nee då men den personen hade olika allergier för de olika rätterna 😜
Så på förrätten så va hon vegan o glutenallergiker.
Till varmrätten så va hon mjölkintolerant och hade tuggsvårigheter.
O till desserten så va hon nötallergiker men tålde mandel o hon va diabetiker.
Så vi va ju tvugna att anpassa oss efter detta men fick som sagt helt fria händer. Här kom då kruxet i detta prov..
D fanns typ inga varor i köket!
Läraren hade inte köpt in nått typ utan vi skulle då få fram rätterna av det som fanns helt enkelt.
D fanns en burk kokosmjölk i förrådet o så fanns d jäkligt massa morötter. Frön o nötter finns typ alltid i förrådet så då blev förrätten ganska självklart när det skulle va veganskt.

Det blev en stark morotssoppa med kokosmjölk. Lite ugnsrostade pumpakärnor o hackad bladpersilja uppepå. Jag gjorde ett fröknäcke till också.
Så jäkla gott asså! D e en soppa ja måste göra oftare! 🤤 Fröknäcket blev tyvärr lite för mörkt, d smakade inte bränt men hade liten ton av det efteråt.
Till varmrätten så fick vi välja mellan kyckling eller torsk iaf, det fanns. O eftersom personen hade tuggsvårigheter så blev d pulled chicken. O potatis fanns så d blev ett mandelpotatismos. Tillbehören kom ja inte på förens typ 1 timma innan servering. Blev ugnsrostad palsternacka, picklade rödbetor o stekt grönkål. Grönkålen körde jag i ugn först men brände dom så när d va 10 minuter kvar t servering så stekte jag på lite ist. Blev jätte bra!
Vis provsmakning av läraren så sa hon att d va så gott så hon måste laga detta hemma till sina barn nån dag. Tyvärr blev palsternackan för salt men i övrigt så gick allt ihop väldigt bra.

Till desserten så pratade båda dom andra tjejerna i klassen om att använda mörk choklad så då ville ju jag inte använda samma. Så d blev vit choklad för min del. Sen va ja så inställd på att personen hade diabetes så ja fokuserade bara på det. Därför blev d här en rejäl miss!
Personen i fråga va ju nötallergiker o den vita chokladens innehållsförteckning: kan innehålla spår av nötter! 🙄
Det kom jag på vid servering..

Det blev iaf en minipaj. Pajskalet e gjort på mandelmjöl o kokosmjöl ist för vetemjöl just för att hon va diabetiker. Vetemjöl har ju samma inverkan på kroppen som socker har så därför valdes det bort.
I pajskalet så e d då en vit chokladmousse. Där fick chokladen va ända sötningen så inget socker i skal eller mousse.
Det fick bli en blåbärscoulis till det som då e kokad med lite sötströ. Den hade dock inte behövt nån sötning för när man åt allt ihop så gjorde ju dessa mjölsorter i pajskalet att allt smakade ännu mer sött.
Så en väldigt söt dessert men extremt god!
Jag hade ett pajskal som gick sönder efter gräddning så det smulade jag sönder o hade som garnering över pajen.
Efter att man serverat läraren o hon smakat allt så fick man komma in igen o sätta sig ner o gå igenom maten med henne. 
Hon sa att jag hade jobbat jätte snyggt o ordningsamt i köket. Uppläggen av allt va perfekt o allt var genomtänkt o bra arbetat. Alla smaker satt o allt var väldigt gott. Så jag fick ett starkt B på detta prov.
Jag e supernöjd med detta betyg o ja e faktiskt för en gångs skulle riktigt nöjd med det jag gjort idag 😊
Vi pratade även slutbetyg. Vi har ju haft en inlämningsuppgift oxå o på den fick jag också ett starkt B.
O på lektionerna i skolan så tycker min lärare att ja vuxit mycket i min matlagning o tagit mycket ansvar i köket. Jag har varit hjälpsam o vågat prata ärligt om både min o de andras mat när vi samlas o äter efter varje lektion. Jag e bra på att ta till mig kritik o kunna ändra därefter.
Så i kursens helhet så får jag ett A som slutbetyg!
Jätte kul att få så fina ord av läraren o jag e jätte glad över detta betyg!
😁❤
 

3rättersmiddag, kockutbildning, matlagning, skolan, slutprov, studier,

1 kommentarer

Johanna

21 Feb 2019 00:55

Du ska va supernöjd! Du är grym o gör alltid så god mat! 😁👊🏼

Kommentera

Publiceras ej